Tidsoptimism en tvångstanke

" Den som aldrig kommer i tid lider sannolikt av ett tvångsmässigt beteende som är extremt svårt att ändra på ", det menar fd överläkaren Werner Silfverskiöld som granskar fenomenet i boken: " Är du punktlig, lille vän?" 

Då jag i olika möjliga sammanhang (anställningsintervju som exempel) absolut måste hålla fram en dålig egenskap hos mig som eventuellt skulle kunna drabba arbetet så brukar mitt svar vara; "- tidspotimist!", vilket till stor del ligger nära sanningen.
Jag "gillar" att komma några minuter försent. Det känns nästan konstigt om jag är, som i morse, exakt i tid. Stört, eller hur?:-)

Att alltid vara opunktlig är ett komplext beteende som tydligen bottnar i miljö, uppväxt och uppfostran. Detta utvecklas i de mest olyckliga fall till en tvångsneuros där det viktigaste blir att ständigt vara sen...

Så rubbad är inte jag. Jag är uppvuxen i Västerås (aktiv trygg idrottsstad), min familj har och även hade sunda normer och moral och jag blev inte "tappad i golvet" av en sköterska på BB (vad jag vet?)

Källa: Aftonbladet Kropp & Hälsa, Dagens medicin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0