Tjejer som skadar sig själva

Jag hämtar inspiration till bloggen dagligen från olika forum. Det är nästan ett måste om jag ständigt ska spotta ur mig tips, råd och rön om detta område. Tyvärr vaknar jag inte ständigt upp i ett rosa transparent moln, osandes hälsa:-)

Destruktiva människor intresserar mig. Ofta högpresterande "duktiga" personer (majoritet tjejer) som tar ut sin ångest på sig själva genom olika metoder; anorexi, vissa skär sig, droger, alkohol, listan kan göras lång...
Just i dag läste jag en artikel om Sofia Åkerman som har skrivit boken "För att överleva - om självskadebeteende " utgiven på Natur & Kultur. 

Boken riktar sig till anhöriga till människor som skadar sig själva med konkreta tips om hur man hjälper någon med det beteendet. Att drivas av destruktiva beteendemönster är komplext eftersom att det är svårt att få vård. Det kan ofta handla om flera skadliga parallella mönster som går in i varandra och det blir lätt att man "faller mellan stolarna" som patient.

5 sätt att hjälpa självskadare

1) Använd hellre morot istället för piska. Uppmuntra och bekräfta de beteenden som är bra.

2) Ge inte självskadan vare sig extra positiv eller extra negativ uppmärksamhet.

3) Sträva efter att reagera vänligt men bestämt.

4) Behandla sår som den anhöriga orsakat själv på samma sätt som andra sår.

5) Vårda dig själv så att du kan vårda ditt barn eller din anhörig.

Källa: Metro



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0