Det var du

" Jag lämnar min framtid bakom mig, med dig
Den tillvaro som var gällande, fram till nu. Det var du.
Nu sitter jag här och ger min själ konstgjord andning
Stapplar fram på ovana ben, känns som jag alltid är sen
Tvingar fram en entusiasm i ren självbevarelsedrift, låtsas som att allt är bra
Att jag är på gång, det är vår och jag hör fågelsång från min ballkong

Likväl hör  jag mitt eget skratt klinga falskt i större sammanhang
Slappna av, du är fri. Allt du vill kan du bli
Ett glas vin blir två, försöker att bromsa upp stunden i berusningen
Men den obarmhärtiga morgonen, med sitt avslöjande kirurgljus kommer ändå
Jag gör så gott jag kan, jag håller andan
Räknar till tio, öpnnar ögonen i gen
Möter min egen bild i spegeln, den nötta trötta blicken
Orkar inte längre göra intryck, motivationen har flytt

Greppar efter kudden, den luktar inte längre bekant
Ligger ensam i min stora dubbelsäng, känns nästan genant
Att stiga upp och äta frukost, verkar rätt ointressant
kan lika gärna somna om igen, ett dygn mindre eller så
Det spelar ingen roll för mig ändå, just nu när dagen är så grå
Fan! gaska upp dig, livet är långt
Ja, kanske för vissa, men min nästipp sticker mig i ögonen
Längre än så kan jag just nu inte se, när min "hitta på låda" sitter på sned

Jag vill inte verka dyster, inte vara tung i sinnet
Men inte så lätt då man har färska sår i minnet
Som fortfarande blöder, melankoli är vad de föder
Hjärtat väger som en sten i bröstet, kom igen, gör dig av med det!
Lätt att säga, när det väger tusen kilo
Inte så lätt att springa i kapp och leka ta fatt
Men en ryggsäck som sinkar, lätt att det då blir för många drinkar

Hursomhelst, det blir nog bättre med tiden, vart det lider
kanske redan till hösten, då sommaren är över
med sitt soljus och glans, jag gav den inte en chans
Sluta upp, ta dig samman! Det är inte bara du som har ett hjärta som gått itu.

Det vet jag väl, det är inte det jag heller säger
Jag somnar om, går in och lägger mig i gen
Trots att klockan snart är två
Självrespekt, vem sa någonting om det?
Strunt samma, vem bryr sig, jag har semester
Orkar inte leka gäster med gester "



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0