Veckans läsarfråga

Det är jätte roligt att se att kurvan av unika besökare ökar och ännu gladare blir jag då jag får feedback som nedan:

" Hej, jag läser din blogg varje dag och tycker den är jätte inspirerande!! Du vet ju väldigt mycket om träning och kost och tänkte höra med dig lite om vad du har för uppfattning/kunskap om att utesluta kolhydrater?
 Jag har dietat innan och självklart dragit ner på kolhydraterna men inte för mycket då jag tränat mycket och känt att kroppen behövt detta, men jag tränar inte lika mycket längre. Vad tror du om att köra på GI och morgon promenad och även kväll, mina vänner säger att jag kommer bli slapp och hängig i min kropp :/ jag väger 62kg nu och vill verkligen komma ner till 55 till sommaren, (är 1,65lång) Jätte tacksam för tips :) /Rebecca "

Svar: Hej Rebecca, vad roligt att du inspireras av min blogg:-) Jag förespråkar en varierad kost med långsamma kolhydrater (råris, fullkornspasta, hårt bröd etc), mycket råkost och protein. En sund livsstil ska planeras långsiktigt och inte betraktas som en trend...
Jag tror inte på att utesluta kolhydrater mer än för en väldigt kort period. Med min erfarenhet så brukar det resultera i ett "bakslag" då man faller igenom eftersom att alltför kolhydratsfattig kost skapar obalans.
Du behöver en viss mängd kolhydrater för att orka fungera normalt i ditt vardagliga liv samt att grönsaker och grovt bröd innehåller nyttiga kostfibrer. 
Däremot tycker jag att du kan utesluta kolhydrater till kvällen då kroppen inte förbränner lika mycket. Självklart anpassat till din träning. Tränar du på kvällen så behöver kroppen en viss mängd kolhydrater för att återhämta sig. Men du så klart vara försiktig och inte äta mer energi än precis vad du behöver.

Vill du köra promt köra GI så välja att göra det endast under förslagsvis en månad inför badsäsongen. Och betrakta det som en kortsiktig diet.

Promenader är bra men bygger inte muskelmassa och är inte särskilt konditionshöjande. Jag förutsätter att du i dag är hyfsat vältränad? Jag skulle rekommendera en varierad träning med morgonpromenader (60 min) 3-5 ggr i veckan, tre styrkepass och två konditionspass (löpning, spinning eller vad du själv föredrar) för att skapa den kroppen jag tror att du eftersträvar. Det är viktigt att du tycker att det du väljer att träna är roligt!

Lycka till och hör av dig igen om det uppstår frågetecken:-)
IP: 151.156.178.129

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Tusen tack för ditt svar! Bara att köra på nu, beach 2009 here I come ;)

2009-03-26 @ 14:59:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0