spikmattan är här för att stanna

 

Min mamma påstår att spikmattan är "världens bästa sömnmedel" och hon vilar på sin 20 minuter varje kväll innan hon går och lägger sig. Jag har själv inte testat en spikmatta men då jag inser att klockan återigen har passerat midnatt och väckaruret kommer att punktligt tjuta kl. 05.30, är det svårt att förneka ett tydligt ohållbart mönster. Det lackar mot jul och kanske borde jag önska mig en spikmatta av tomten för att komma till rätta med mina skeva vanor? Men vad är- och hur fungerar en spikmatta?

"I Indien har spikmattan eller fakirmattan använts vid avslappningsövningar, meditation och yoga i tusentals år av fakirer och yogis. Många faktorer tyder på att spikens tryck mot ryggen får kroppen att producera endorfiner och oxytocin. Endorfin är en kroppsegen morfinliknande "drog", som bl.a. frisätts vid motion, förälskelse, sex, beröring, kyssar, smek, och när man äter mörk choklad. Endorfinet ger smärtlindring och fysiskt välbehag. Det kan även ge en berusningskänsla.


Vad är Oxytocin?
En annan substans som troligen också utsöndras vid spikmattebehanlinge är Oxytocin, ibland kallad "kärlekshormonet" eller "lugn och ro hormonet". Det är ett hormon som bl.a. utsöndras vid beröring, smek och samlag. Oxytocinet ger bl.a. avslappning, gör att man går ner i varv och lättare somnar. "

Spikmattor kostar från tusenlappen och neråt. Det finns billiga att köpa för bara ett par hundra kronor om man inte vill invistera i en mer exklusiv variant.

Källa: http://www.spikmattan.com


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag kan bara intyga att den är ett fsntastiskt sömnmedel och att man även kan "stressa ner" bra på en liten stund på spikmattan! Köp dock riktig och inte en 199kr variant på Rusta! Kram och tack!

2009-12-01 @ 07:13:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0