Intervju med PT Anders Hellquist om Delta Gym

Jag och Peppe har besökt Delta Gym på Helsingegatan i Stockholm. Delta Gym var förr kännt som ett "byggargym" men har sedan ombyggnationen 2005 blivit mer och mer användarvänligt för motionärer. PT- Anders Hellqvist, beskriver sin arbetsplats som ett form för expertiser i en förenad kommunikativ träninsmiljö.
 
1.Organisationen?
 
Delta gym (AB) är ingen kedja, vilket som från början var planen- att öppna upp flera gym både i Stockholm och i andra städer. De satsar istället på kvalitét istället för kvantitét. Det är ca 3-4 driftanställda beroende på säsong och rullians.
 
2.  Målsättning med verksamheten?
 
Återanknyter till ovan. Målsättningen var som sagt att från början expandera verksamheten till fler anläggningar men erbjuder istället extremt hög kompetens under ett och samma tak.
 
3. Arbetar preventivt eller promotivt?
 
På denna fråga svarar Anders: "Både och! Delta arbetar med att förebygga skador; att "träna med huvudet", som motto. Men det finns en hel del äldre människor med en hel del "repor i lacken" som tränar för att överbygga dessa..."
 
4. Har man med filosofisk, teoretisk-/strategisk eller praktisk friskvårdsverksamhet/kompetens (eller kombinera)?
 
"Lite av allt möjligt"; gymmet är som ett konskaps/expertis forum för PT, Naprapater, en av Sveriges bästa idrottsläkare (Dan Lejonvall), samtalsterapheut och sömnforskare och till och med en präst!
 
5. vilka är deras målgrupper (samhälls- organisation, individ)?
 
Delta är som H&M, det finns något för alla. Både individer i spridda åldrar, motionärer som elittränande, privatpersoner som olika representanter för olika företagskonstallationer som ombesörjer sin friskvård på Delta.
 
6. Antal anställda? utbildningsnivå?
 
samtlig personal har många års erferenhet och mångbottnade erfarennheter av träning- och hälsa. Det gör kompetensen mer dynamisk och bredare än om alla utbildat sig inom samma utbildningsenhet som t.ex SAFE eller PT Skolan.
 
7. Verksamheten utformning?
 
Gymmet består av fria vikter och maskiner med ett mindre utbud av motionsredskap och pass.
 
8. Marknadsföring?
 
Mun till mun; "wort of mouth", som de sulle sagt i Storbrittannien... So to speak.
Dela använder även branding och sponsring som två viktiga marknadsföringsverktyg.
 
9. Utvärderas verksamheten kontinuerligt?
 
oklart?
 
10. Finans?
 
kaféverksamhet och betalande medlemmar. Ett årskort kostar 3900 sek/år
 
11. Kommunikation med ledningen?
 
Personalen har bra kommunikation med företagsledningen samt är i sin tur lyhörd inför kundens önskemål.
 
12. Planer för framtiden?
 
"Hemliga";-)
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0