Löpning som livsstil

Jag har kommit på namnet till mitt företag och detär klockrent! Det är hemligt än så länge;-) Jag är så inspirerad av allt jag gör- och planerar  och jag slukar information om hälsa (begreppet är stort) vart jag än kommer över den för att förkovra mig. Dessutom är det viktigt att "leva som man lär" om man ska uppnå en trovärdighet utåt och jag försöker att hinna med någon form av träning dagligen (varierad motion), äta hälsosamt och jag har nästan helt uteslutit alkohol. Jag skålade i Champagne (det bästa jag vet) i går för min mamma givetvis men det var allt. Ett glas skumpa, det fick räcka...

För mig är det viktigt med balans och har jag ätit mycket som igår så måste jag göra av energin någonstans. Därför gav jag mig ut på en skön joggingtur i skogen i eftermiddags längs den skånska (Österlén) kustremsan. Det var så vackert med det glittrande stilla havet, den vita sanden och solen som reflekterades i de färgsprakande lövträden. Det var både konditionsträning och samtidigt "mind-fullness" i ett och samma tillfälle. Löpning är bra för det är både enkelt och billigt att utföra. Ett par bra löparskor med tillräckligt stöd- och stötdämpning är A och O förstås och de kan ju kosta en hacka om man inte ska tulla på kvalitén. Mellan tusen och femtonhundra kronor får man vara beredd att punga ut.

Fördelar med löpning

. Du kan träna efter din egen förmåga och i ditt eget tempo
. Hela kroppen tränas, inte bara ben (stor muskelgrupp ger bra syresättning och förbränning) och lungor
. Stärker skelett (motverkar benskörhet hos kvinnor) och muskler
. Stärker kroppens immunförsvar
. Förbättrar konditionen snabbt och effektivt
. Ökar kaloriförbrukningen och är en av de mest effektiva träningsformerna för att bränna fett och hålla vikten
. Kroppen utsöndrar endorfiner som ger välbehag. Du blir gladare och mer harmonisk
. Regelbunden träning minskar stress

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0